Siinä missä muillakin aloilla, tulee puhelinmyynnissä työskentelevän tehdä töitä menestyksensä eteen. Puhelintyön lainalaisuudet ja tarvitut tuotetiedot opittuaan, voi myyjä nojautua pitkälti omaan persoonaansa. Meidän näkökulmastamme parhaimpiin tuloksiin päästään robotisoidun työn sijaan kunkin myyjän parhaita luonteenpiirteitä hyödyntäen.

 

Puhelinmyyntivinkkejä

Asiakashankintatiimiämme vetävän Sensein mukaan tärkein vinkki puhelinmyyntiin on myyjä-asiakas -asetelman välttäminen. Kohtaa asiakas siis soittaen ihmisenä ihmiselle ja anna persoonasi näkyä. Liiallisen papereiden tuijottelun sijaan pyri pitämään keskustelu rentona ja luonnollisena. 

Miten aloittaa keskustelu?

Jäykkyydeltään rautakankea muistuttavien repliikkien sijaan aloituksessa pärjätään normaalin kanssakäymisen elkein. Esittele siis ensin itsesi; kerro kuka olet, mistä soittelet ja millä asialla olet. Esittelysi aikana asiakas päättää, aikooko hän jäädä keskustelemaan kanssasi pidempään vai ei.

Puhelun aloittamiseen emme halua suositella mitään tajuntaa räjäyttäviä taikasanoja. Väkisin väännetty ja opeteltu jaarittelu kun näkyy läpi ja on inhottavaa. Se jos jokin saa ihmisen hälytyskellot paukuttelemaan “Paranoidia”. Muovaa sanasi mieluummin juuri omaan suuhusi sopiviksi. Itseluottamukseen, avoimuuteen ja ennen kaikkea aitouteen panostaen luot asiakkaalle luotettavaa kuvaa itsestäsi.  

Esimerkkejä myyntipuheen aloittamiseen

“Samppa täällä Koti Puhtaaks Oy:ltä, morjesta! Soittelen tässä kuules sillä asialla, että olisin kovin utelias tietämään teidän tämänhetkisistä siivousjärjestelyistä…”

“Koti Puhtaaksi Oy:ltä Samuli tässä, hyvää päivää. Olemme kotimainen siivousalan perheyritys, ja haluaisimmekin kovin tietää…”

“Samppa tässä, moi! Täältä Koti Puhtaaksi Oy:ltä pirauttelen, josko meillä olisi tarjota parempia ratkaisuja siivousrutiineihinne. Mites teillä…”

Mikäli et ole Samppa, töissä Koti Puhtaaksi Oy:lla tai osaat ottaa linjat haltuun reteämmin, voit esimerkkien sijaan laukoa ilmoille minkä tahansa itsellesi luontevamman aloituksen. Päivästä ja momentumista riippuen löytänet itsesi muotoilemasta hyvinkin erilaisia esittelyitä.

Myyntipuhe

Myyntipuhe tunnetaan myös nimillä pitchaus ja hissipuhe. Kyseessä on lyhyt tuote-esittely, jonka aikana myyjä pyrkii vakuuttamaan asiakkaan myymästään tuotteesta. Paino sanalla lyhyt.

Myyntipuhe nähdään perinteikkäästi myyjän kehuja pursuavana monologina. Parhaimmillaan se perustuu kuitenkin kitkattomaan vuorovaikutukseen. Hyvässä myyntipuheessa käytettyjä elementtejä voidaan sujauttaa myös keskustelun lomaan. Tällaisia ovat esimerkiksi tuotteen kilpailuedun ja ratkaisukeskeisyyden korostaminen sekä tunnesiteen luominen. Kiirettä ja tyrkyttämistä kannattaa myyntipuheissaan välttää, sille ne näkyvät aina ulospäin.

Spiikki

Spiikki on puhe, jonka aikana tulee asiakkaalle tuoda ilmi kaikki oleellinen tieto kaupasta. Puhe muovautuu sen mukaan, millainen asiakas on ja mitkä ovat hänen tarpeensa.

Jokaisella myyjällä on myös omanlaisensa spiikki. Toiset pelaavat enemmän kaupan yksityiskohdilla, toiset taas päätyvät maalaamaan enemmän yritysesittelyllä. Hyvä spiikki on aito ja tilanteeseen sopiva. Kiireiselle asiakkaalle kannattaakin puheet pitää sopivan lyhyinä ja yksinkertaisina. Yksityiskohdista innostuvalle asiakkaalle voi esitellä kattavamman kimaran nippelitietoa.

Asiakkaan sitouttaminen

Asiakkaan sitouttamisen tavoitteena on saada tämä tuntemaan syvempää yhteyttä organisaatioon. Käytännössä tämä saa alun onnistuneesta asiakaskokemuksesta. Yrityksen viestinnästä heijastuvat arvot, tarinankerronta sekä positiivisten mielikuvien herättäminen ovat siten osa asiakkaan sitouttamista.

Puheluun ei tule lähteä miettien valmiiksi, minkä tuotteen aikoo myydä asiakkaalleen. Keskustele oikeasti asiakkaasi tarpeista ja etsi niihin ratkaisuja. Hyvän kartoituksen myötä rehellinen kokonaiskuva tarpeista hahmottuu ja asiakkaalle saadaan tehtyä aidosti ratkaisukeskeinen tarjous.

Miten saada asiakas ostamaan?

Merkittävä tekijä kaupanteossa on kontaktoinnissa käytettävän kohderyhmän onnistunut määrittäminen. Tällöin hyvä tuote myy itse itseään. On myös tärkeää löytää asiakas juuri oikealla hetkellä, jolloin omasta hyvästä tuotteestaan on helppo kertoa.

Hyviin myyntituloksiin tähdätessä tulee kokonaisuuden olla kunnossa. Keskittyä kannattaa koko prosessiin – valmistautumisesta kartoitukseen, timanttisiin myyntipuheisiin, vastaväitteisiin ja kaikkeen muuhunkin maan ja taivaan väliltä.

Jaa tämä artikkeli!

Uutiset ja vinkit helpompaan arkeen!

Kotisiivouksen vuosikello – huhtikuu

Huhtikuu herättää luonnon uuteen loistoon ja samalla vauhdikkaasti lisääntyvä auringonvalo iskee armottomasti kotimme tahroja ja ...

Puhelimen puhdistaminen – säännöllisyys on valttia

Puhelimen puhdistaminen on usein arjen keskellä sivuutettu, mutta erittäin tärkeä toimenpide. Tutkimukset ovat osoittaneet, että ...

Airfryerin puhdistaminen – pidä suosikkilaitteesi puhtaana

Airfryer on vakiinnuttanut paikkansa yhä useammasta keittiöstä ja monet meistä käyttävätkin airfryeria monipuolisesti ruoanlaittoon. Tämä ...

Näin valitset kotiisi sopivan robotti-imurin

Robotti-imuri on laite, joka on mullistanut kodin siivouksen, tarjoten automatisoidun ratkaisun päivittäiseen pölyn ja lian ...

Kodin kevätsiivous

Viimeistään kevätaurinko paljastaa sinulle nurkissasi lymyävät pölypallerot ja pinttymät, mikäli olet niitä onnistunut vielä omatunnoltasi ...

Pysäytä kura ja loska eteiseen

Hanki eteiseen hyvä matto Jos asut omakotitalossa, kannattaa oven ulkopuolella valita karhea matto, johon kivet ...

Kotisiivouksen vuosikello – maaliskuu

Tämän kuun valinnoissa riittää toden teolla jumpattavaa siivousliinan kanssa. Kotiaan kun jynssäilee ajan kanssa näyttävään ...

Kotisiivouksen vuosikello – helmikuu

Tavanomaiseen malliin olimme jo vitsailemassa, että siivouksen vuosikellossa on jälleen luvassa kodin siivouksen saralla varsinaisia ...

Grillipizza – verraton kesäherkku arkeen ja juhlaan

Täydellinen pizzapohja Hyvän pizzapohjan salaisuus ovat 00-jauhot (eli tavallista hienojakoisempi vehnäjauho) ja huolellinen vaivaaminen. Taikina ...

Moppaajan tsatsiki

Valmistusaika: alle 30 minuuttia Ohjeesta tulee 4 annosta Tsatsikin raaka-aineet: 1 tuore kurkku   Kastike: ...

Moppaajan coleslaw

Ohjeesta tulee noin 3-4 annosta. Valmistusaika: 4h Coleslaw raaka-aineet: 250g kaalia 2 kpl (n.180g) porkkanaa ...

Imuristin lanttulaatikko

Ohjeesta tulee 2 x 0,85 litran rovetta. Valmistuaika noin 2 tuntia. Lanttulaatikon raaka-aineet 1 kg ...

Imuristin pinaattiletut

Ohjeesta tulee 16 pikkulettua Valmistusaika: 30 minuuttia Pinaattilettujen raaka-aineet 1 kananmuna 4 dl maitoa 25g ...

Moppaajan pasta carbonara

Pasta carbonaran raaka-aineet: 1 pkt (140g) pekonia 250g tuorepastaa (gluteenittomana käytä esimerkiksi tätä pastaa) 2½ dl ...

Imuristin mangojuustokakku

Tämä resepti on jo valmiiksi gluteeniton. Vegaaniseen ruokavalioon sopivaksi tätä sen sijaan on vaikeaa muokata, ...

Moppaajan korvapuustit

Korvapuustin raaka-aineet: 5 dl vettä (+42’c) 2 pss. (a 11g) kuivahiivaa 2 dl sokeria 1 ...

Kotisiivous vaatii huolellista suunnittelua – näin me tutustumme kotiisi

Jokainen koti on erilainen ja siksi suunnittelukäynti antaa meille mahdollisuuden suunnitella toiveidesi mukainen siivouskokonaisuus ja ...

Kotitalousvähennys, eli palveluita kotiin 60% edullisemmin

Kotitalousvähennys 2024 Siivous-, kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön osalta vähennystä saa 60% tehdyn työn osuudesta (ennen ...

Siivouslahjakortti – Tuplalahja, joka kannattaa hyödyntää

Maailmassa ei liene montaa joululahjaa, jonka arvo on saajalleen yli puolet ostohintaansa suurempi. Harva nimittäin ...

Koti Puhtaaksi Oy:n uusi toimitusjohtaja Reetta Alastalo kertoo nolona: “Reputin siivoustaitotestimme”

Euroopan ja Suomen parhaana siivousalan työpaikkana palkittu Koti Puhtaaksi Oy saa uuden vetäjän, kun yrityksen ...

Tarjoamme automatisoidun kotitalousvähennysilmoituksen asiakkaillemme!

Verohallinto avasi vuoden 2023 alussa rajapinnan, jonka avulla kotitalousvähennyskelpoista työtä tekevät yritykset voivat ilmoittaa kotitalousvähennykseen ...

Koti Puhtaaksi pääsi osaksi Reijo Kelan ja Lotta Svärd säätiön Hiljainen kansa -näyttelyä

Lottamuseon pihassa Tuusulassa komeilee Koti Puhtaaksi hahmo värikkäässä työasussaan. Saana Tyni kutsuttiin pukemaan yksi näyttelyn ...

Logomme on uudistunut

  Teemme työtämme täydestä sydämestä ja sydän kuvaa hyvin myös tapaamme toimia yhteiskunnallisena yrityksenä. Yrityksemme ...

Millan uratarina: ”Olen päässyt kehittymään sekä työssä, että ihmisenä”

– Aloitin työt tosiaan Tampereella, jonka jälkeen olen käynyt lisäksi Turussa, Oulussa ja Jyväskylässä. Nykyään ...