”Hei! Headhunter Nönnönnöö tässä terve. Soitan luottamuksellisella asialla. Ehditkö jutella hetken kahden kesken?”
Mitä ihmettä?
Siivousala tunnetaan kroonisesta työvoimapulasta.
Motivoituneita osaajia on vaikeaa houkutella työhön, jossa vaatimukset ja palkkaus ovat usein ristiriidassa.
– Jos haluaa parhaat tekijät, silloin pitää panostaa työpaikan tasoon, Koti Puhtaaksi Oy:n markkinointipäällikkö Henri Haho kommentoi aihetta Talouselämän haastattelussa marraskuussa 2018. Arkipäiville sijoittuvat työvuorot, kohtuullinen työmäärä, keskivertoa parempi palkkaus ja viime vuosina runsaskätisesti palkittu yrityskulttuuri poikivat Hahon mukaan vuosittain noin 4000 työhakemusta. Tänä vuonna Koti Puhtaaksi -perhe kasvaa noin sadalla uudella työntekijällä.
Työvoimapula on silti monelle yrittäjälle aito ongelma, johon etsitään ratkaisua sekä yrityksen sisältä että ulkoa. Perinteisesti lähinnä korkean tason johtajien, päälliköiden ja asiantuntijoiden rekrytoinnissa käytetty headhunting on tuore tapa vauhdittaa haastavaa rekrytointiprosessia myös siivousalalla.
Mikä ihmeen headhunting?
Headhuntingilla, eli suorahaulla, tarkoitetaan rekrytointitapaa, jossa etsitään ja kontaktoidaan henkilöitä, jotka olisivat esimerkiksi kokemuksensa tai erityisosaamisensa takia “unelmatyöntekijöitä” avoimeen tehtävään. Riippumatta siitä, onko haluttu tekijä tällä hetkellä työsuhteessa tai ilmaissut kiinnostustaan vaihtaa työpaikkaa. Usein yhteydenottoja tehdäänkin kilpailevien yritysten vastaavissa tehtävissä toimiville työntekijöille.
Viime aikoina headhuntereiden puheluita ovat siis saaneet myös siistijät.
– Yksi headhunter soitti vahingossa Saana Tynille. Saana hetken näytteli mukana ja katsoi, että mikäs tässä on jutun juju. Tarkoitus oli hieman kovemmalla palkalla houkutella siistijöitä toisiin hommiin. Rekrytoiva yritys ei olisi rekrytoinut työsuhteeseen vaan laskutuspalvelun kautta toimivaksi siistijäksi, jolloin palkka ei välttämättä todellisuudessa ole hirveästi korkeampi, mutta kuulostaa aluksi tosi kovalta, Henri Haho kertoo.
Laskutuspalvelujen käyttö sekä toiminimi- ja kevytyrittäminen ovat yleistyneet rajusti viime vuosina.
Vakituisten ja kokoaikaisten työsuhteiden ollessa kiven alla, houkuttelee mahdollisuus itsensä työllistämisestä yrittäjänä. Kun työtä tehdään laskutuspalvelun tai oman yrityksen kautta, on työskentelyn järjestäminen joustavampaa, mutta myös työnantajan kulut, velvollisuudet ja vastuut siirtyvät yrittäjän itsensä hoidettavaksi. Moni tuore yrittäjä yllättyy siitä, kuinka paljon vakuutukset, terveydenhuolto ja muut työsuhteeseen sisältyvät palvelut maksavat.
Osa asiantuntijoista pitää hyvänä nyrkkisääntönä, että päätoimisen yrittäjän tuntipalkan tulisi olla noin kaksinkertainen työsuhteisen työntekijän tuntipalkkaan verrattuna, jos mielii pitää nettotulonsa samalla tasolla. Siivousalalla se tarkoittaa noin 25 – 30 euroa tunnissa. Saanan saamassa tarjouksessa laskutuspalvelun kautta toimivan siistijän palkka olisi ollut noin 15 euroa tunnissa.
Kilpailu hyvistä tekijöistä on niin kovaa, että etenkin kotisiivouksen ammattilaisista on tullut haluttuja erityisosaajia.
Jopa niin haluttuja, että saadakseen sopivan työntekijän, kannattaa yrittäjän palkata kallis headhunter etsimään sellaista. Kotisiivouspalvelujen tulevaisuudennäkymät ovat valoisat, mutta vaikea rekrytointi, työntekijöiden suuri vaihtuvuus ja muut henkilöstöhaasteet jarruttavat yritysten kasvua.
Vaikka tarjolla on yhä jos jonkinlaista sopimusta ja työpaikkaa, kertoo headhunting-ilmiö alan kehittyvän positiiviseen suuntaan. Työntekijöiden arvostus on kovassa nousussa! Kasvava ammattiylpeys ja parantuvat työolosuhteet houkuttelevat alalle myös uusia tekijöitä. Ja hyvälle tekijälle töitä kyllä riittää!