Yrittäjän mietteitä hinnankorotuksesta
Avaan viikon aikana kertyneet postit.
Taas ilmoitus hinnannoususta.
Fiilistä vois kuvata vähän ahdistavaksikin. Ei siksi, että hinnankorotukset eivät olisi ihan normaaleja ja etenkin näin yritysmaailmassa totuttujakin, vaan siksi että se palauttaa minut takaisin maanpinnalle ja muistuttaa lahjakkaasti välttelemästäni toimesta tehdä itsekin asialle jotain.
Viimeksi yrityksessämme nostettiin hintoja noin kaksi vuotta sitten.
Yhtään asiakasta ei siksi jäänyt pois. Mitä siis välttelen tai jopa pelkään?
Olen kituuttanut kaksi vuotta nostamatta hintoja sillä, että olemme tehostaneet
toimintaa ja saaneet aikaan tarvittavan määrän säästöjä eikä näinollen hintaa ole
tarvinut korottaa. Sikäli hienoa, ja olen ylpeäkin tästä- mutta karu tosiasia on, että tehostukset on tehostettu ja muuta ei ole enää tehtävissä kuin korottaa itsekin hintaa (toki niin vähän kuin mahdollista).
Palveluntuottamisen kustannukset ovat siis kaikilta mahdollisilta osin nousseet. Useamman kerran tässä välillä. Bensa, työvaatteet, siivoustarvikkeet, palkat, koneet, laitteet, aineet, jne. Kun kiristysvaraa menoissa ei enää ole (ja ei työntekijöiden hyvinvointiin suunnatusta budjetistakaan halua ole leikata, se kun alkaa olla ainuita, mistä ei ole leikkailtu), ei ole muuta vaihtoehtoa kuin toimia kuten olisi jo pitkän aikaa sitten pitänyt.
Miten ilmoitan, moneenko se vaikuttaa, mitä tunteita se herättää? Päättääkö joku luopua käyttämästä palvelujamme hinnankorotuksen vuoksi?
En ymmärrä miksi, mutta tunnustan että tämä aihe jostain syystä panikoituttaa minua. Niin paljon että se on saanut minua lykkäämään hommaa jo näinkin kauan. Käyttämään kaikki muut vippaskonstit välttääkseni homman. Karu tosi on, että enää vain emme voi leikata mistään mikä ei kuitenkaan vaikuta laatutekijöihin.
Laskin, mitä hinnankorotus yhdelle asiakkaalle keskimäärin maksaa. Kuussa muutaman euron. Joillekin kolme, joillekin kymmenen- isommille asiakkaille toki hieman enemmän.
Korotuksen osasta kotipuolen asiakkaat saavat vielä kotitalousvähennyksen. Itse en vaihtaisi hyvin toimivaa palvelua muutaman eurosen takia pois. Tuskin siis muutkaan. Minun täytyy siis vain luottaa henkilöstööni, että he ovat hoitaneet ja hoitavat työnsä hyvin, niinkuin ovatkin.