Saana Tyni, Koti Puhtaaksi -yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja, puhuu mielellään johtamisen murroksesta. Mitä johtaminen Saanan mielestä on?
– Johtaminen on sanana vähän vanhahtava, eikä vanhakantainen ja valtaa hamuava johtamismalli toimi. Parhaimmillaan johtaminen on enemmänkin oman tiimin palvelemista.
Koti Puhtaaksi -yrityksessä se tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että johtaja pitää tiimistään huolta.
Saanan kokee, että johtaminen ei juuri ole muuttunut, vaikka henkilökunnan määrä on kasvanut runsaasti.
– Asioiden ja vastuiden määrä on toki kasvanut, ja kalenterini menolista on hieman erilainen kuin ennen. Nykyään teen asiakaskäyntien sijaan enemmän muun muassa konseptin kehittämiseen ja kasvun edistämiseen liittyviä asioita.
Toimitusjohtaja toimii edelleen myös siistijänä. Siihen rooliin hänen on aina helppo palata.
– Meillä jokainen yhtiössä työskentelevä tekee siivoustyötä aina, kun siihen on mahdollisuus. Se on kuitenkin yhtiömme ydintoimintaa.
Tyni kertoo arvostavansa yhtiössä eniten työntekijöitä.
– Lisäksi koen kehittyneeni vuosien varrella erityisesti siinä, että osaan ottaa asiat asioina, enkä ota palautetta henkilökohtaisesti.
Oppia mentoreilta
Tyni on hakenut oppia johtamiseen muun muassa kouluttautumalla. Apuna ovat toimineet myös mentorit: parhaimmillaan yrittäjällä on ollut samanaikaisesti jopa neljä mentoria. Kaikki auttoivat Tyniä eri asioissa, joten jokaisen erityisosaamiselle löytyi käyttöä
– Oppimisen paikoista suurin oli silti se, kun eräs työntekijöiden palkkausta ja työmotivaatiota nostava pilottiprojekti kaatui ja meinasin menettää uskoni, luottamukseni ja melkeinpä haluni yrittää mitään uutta koskaan. Silloinen mentorini, Vincitin henkilöstöjohtaja Johanna Pystynen auttoi selviämään tilanteesta.
Tynin mukaan Y-Koulussa kouluttajanakin ollut Pystynen auttoi häntä katsomaan tilanteen läpi ja ymmärtämään, ettei jokainen projekti voi onnistua.
– Jos jokin epäonnistuu, siitä opitaan huimasti, ja seuraava onnistuu sitten paremmin kuin ilman sitä aiempaa epäonnistumista.
Henkilöjohtamista ja asiajohtamista
Pitkästä taipaleesta huolimatta Tyni ei koe olevansa johtajana valmis.
– Koen johtavani sekä asioita että ihmisiä. Asiajohtajana tärkeintä on kokonaisuuksien hallinta ja tehtävien delegointi itseään nohevimmille henkilöille. Henkilöjohtamisessa taas ihmisten arvostaminen ja kuunteleminen tulee ykkösenä.
Tyni panostaa johtajana erityisesti työntekijöiden viihtyvyyteen ja ammattiylpeyteen.
– Haluaisin olla vielä nykyistä enemmän valmentava johtaja. Paras mahdollinen johtaminen on mielestäni yksilökeskeistä, mutta silti tavoitteisiin vievää. Haluan, että johtaminen on suunnitelmallista ja tavoitteellista, mutta samaan aikaan myös kuuntelevaa ja huomioivaa, Tyni tiivistää.
4 x Parempi johtaja
Kuuntele ja jalkaudu. Saana Tynin mielestä kliseinen neuvo siitä, että johtajan kannattaa jalkautua mukaan varsinaiseen työhön, toimii. Henkilökunnan mielipiteitä kannattaa oikeasti kuunnella, kentältä tulevat usein parhaat kehitysideat. Henkilökunnalta on hyvä pyytää myös rehellistä palautetta johtamistyylistä.
Löydä oikeat ihmiset. Hyvän johtajan on tärkeää löytää ympärilleen itseään osaavampia ihmisiä. Eri tehtävien ja asioiden delegointi helpottuu, kun vastuuta voi jakaa toimivalle tiimille.
Anna henkilökunnan päättää. Tynin mukaan johtajan on syytä asettaa kaikki samalle viivalle. Asioista kannattaa keskustella asioina, eikä johtajan roolin taakse ole syytä piiloutua. Koti Puhtaaksi Oy:ssä työntekijät otetaan vahvasti päätöksentekoon mukaan ja työntekijöillä on mahdollisuus tulla omistajaksi yhtiöön.
Motivoi. Sitoutunut ja motivoitunut henkilökunta takaa myös tyytyväisen asiakaskunnan. Tynin mielestä yrityksen kannattaa pyrkiä asiakaskeskeisyyden sijaan työntekijäkeskeiseksi. Kun työntekijät ovat tyytyväisiä, tyytyväisyys heijastuu suoraan asiakkaisiin.
Blogi perustuu y-studion haastatteluun, lue koko artikkeli täältä:
https://y-studio.fi/artikkelit/perinteinen-johtaminen-vaatii-ravistelua/