Koronakriisi on muuttanut maailmaa paljon lyhyessä ajassa. Etätyö on lisääntynyt, myynnin tekeminen on siirtynyt fyysisistä tapaamisista verkkoon ja asiakaspalvelun merkitys on kasvanut entisestään.

Päivän sana on asiakaspito.

Tällaisina aikoina perälauta ei saa vuotaa. Yritykset, joille uusien asiakkaiden saaminen on koronakriisin keskellä vaikeaa, menestyvät vain jos he onnistuvat säilyttämään jo olemassa olevat asiakkaansa.

Miten Suomen paras työnantaja reagoi koronaan?

Koti Puhtaaksi Oy valittiin viime vuonna Pirkanmaan Vuoden työnantajaksi. Lisäksi se äänestettiin Great Place to Work -äänestyksessä Suomen parhaaksi työpaikaksi pienten yritysten kategoriassa.  

Yhtiön työntekijöiden vaihtuvuus on ollut alusta asti todella pieni. Seuraavaksi yhtiö aikoo minimoida myös asiakaspoistuman. Toinen yhtiön perustajista, Henri Haho, valottaa asiaa näin:

– Haluamme tarjota Suomen parasta asiakaspalvelua. Nyt ollaan iinvestoimassa uusimpaan asiakaspitoteknologiaan ja otetaan käyttöön Freshdesk. Se on myös valmistautumista uusiin vastaaviin kriiseihin.

Freshdesk on globaaleilla markkinoilla toimiva, yksisarvisten* sarjaan kuuluva yritys, jota käyttää maailmanlaajuisesti nyt jo yli 150 000 yritystä. 

Uuden asiakaskokemusalustan käyttöönotto mahdollistaa omnikanavaisen asiakaspalvelun. Omnikanavaisuus eroaa vanhanaikaisesta monikanavaisuudesta siten, että kun asiakkaat ovat yhteydessä yritykseen useita kanavia pitkin, asiakaspalvelijalla on yksi käyttöliittymä, josta hän voi hallita kaikkea.

Tällä ohjelmistohankinnalla Koti Puhtaaksi Oy haluaa tarjota asiakkailleen entistä yhtenäisempiä asiakaskokemuksia ja entistä paremmat työvälineet työntekijöilleen.

Myös Freshdeskin suomalainen jälleenmyyjä on innoissaan. Novelluksen Kim Hiekkanen kommentoi: 

– Koti Puhtaaksi Oy oli meille match made in heaven. Dynaaminen kasvuyritys, jolla on kova palo tehdä asiakkaidensa elämästä entistä helpompaa. Me tuomme heidän avukseen parhaita käytäntöjä Suomeen tuolta globaalista maailmasta, eli tarjotaan lääkkeitä siihen, ettei perälauta vuoda. Suomeksi sanottuna asiakasta palvellaan paremmin. Asiakaspito on ehdottomasti se next big thing tämän koronakriisin siivittämänä.

Asiakaspito on kolmen asian summa

Koti Puhtaaksi Oy aikoo panostaa tulevina vuosina entistä enemmän nimenomaan asiakkuuksien säilyttämiseen. Henri Hahon mielestä asiakaspidosta noin kolmannes on lähtökohtaisesti asiakaspalvelun varassa:

– Asiakaspito on kolmen asian summa, josta aspa muodostaa kolmanneksen. Jotta asiakasta voidaan palvella parhaalla mahdollisella tavalla, on aspalla oltava kaikki tarvittava tieto järjestelmässä.

Henrin mukaan asiakaspitoon vaikuttavat lisäksi hinnoittelu ja se kuinka hyvin lupaukset pitävät. 

– On tärkeää, että asiat tehdään sovitulla tavalla tai paremmin, ja että konseptit hinnoitellaan oikein. 

Ilman minkäänlaista järjestelmää tulee Henrin mukaan helposti kommunikaatiovirheitä. Siivousalan esimerkki voisi olla esimerkiksi sellainen, jossa asiakas sanoo jonkin asian siistijälle, siistijä välittää tiedon toiselle henkilölle, mutta kukaan ei laita sitä ylös, jolloin asia jää seuraavalta siistijältä huomioimatta. 

– Meillä tällaiset asiat menevät jatkossa suoraan asiakaspalvelujärjestelmään. 

Asiakaspitoon vaikuttaa osaltaan myös asiakastuntemus ja ns. rajapintatieto. Jatkossa myös Koti Puhtaaksi Oy saa kerättyä entistä paremmin asiakasrajapintatietoa suoraan asiakaspalvelujärjestelmästä, jolloin tuota tietoa pystytään analysoimaan tuotannon ja markkinoinnin kanssa. 

Tällainen tieto auttaa yrityksiä tuntemaan asiakkaansa ja heidän tarpeensa entistä paremmin ja siten myös vastaamaan niihin parhaalla mahdollisella tavalla.

* Yksisarvinen = yli miljardin arvoinen yksityisesti omistettu, räjähdysmäisesti kasvava yritys.

 

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Lisätieto- ja haastattelupyynnöt voi osoittaa Henrille, Saanalle tai Kimille.

Yhteystiedot löytyvät alta ?

Jaa tämä artikkeli!

Uutiset ja vinkit helpompaan arkeen!

Kotisiivouksen vuosikello – huhtikuu

Huhtikuu herättää luonnon uuteen loistoon ja samalla vauhdikkaasti lisääntyvä auringonvalo iskee armottomasti kotimme tahroja ja ...

Puhelimen puhdistaminen – säännöllisyys on valttia

Puhelimen puhdistaminen on usein arjen keskellä sivuutettu, mutta erittäin tärkeä toimenpide. Tutkimukset ovat osoittaneet, että ...

Airfryerin puhdistaminen – pidä suosikkilaitteesi puhtaana

Airfryer on vakiinnuttanut paikkansa yhä useammasta keittiöstä ja monet meistä käyttävätkin airfryeria monipuolisesti ruoanlaittoon. Tämä ...

Näin valitset kotiisi sopivan robotti-imurin

Robotti-imuri on laite, joka on mullistanut kodin siivouksen, tarjoten automatisoidun ratkaisun päivittäiseen pölyn ja lian ...

Kodin kevätsiivous

Viimeistään kevätaurinko paljastaa sinulle nurkissasi lymyävät pölypallerot ja pinttymät, mikäli olet niitä onnistunut vielä omatunnoltasi ...

Pysäytä kura ja loska eteiseen

Hanki eteiseen hyvä matto Jos asut omakotitalossa, kannattaa oven ulkopuolella valita karhea matto, johon kivet ...

Kotisiivouksen vuosikello – maaliskuu

Tämän kuun valinnoissa riittää toden teolla jumpattavaa siivousliinan kanssa. Kotiaan kun jynssäilee ajan kanssa näyttävään ...

Kotisiivouksen vuosikello – helmikuu

Tavanomaiseen malliin olimme jo vitsailemassa, että siivouksen vuosikellossa on jälleen luvassa kodin siivouksen saralla varsinaisia ...

Grillipizza – verraton kesäherkku arkeen ja juhlaan

Täydellinen pizzapohja Hyvän pizzapohjan salaisuus ovat 00-jauhot (eli tavallista hienojakoisempi vehnäjauho) ja huolellinen vaivaaminen. Taikina ...

Moppaajan tsatsiki

Valmistusaika: alle 30 minuuttia Ohjeesta tulee 4 annosta Tsatsikin raaka-aineet: 1 tuore kurkku   Kastike: ...

Moppaajan coleslaw

Ohjeesta tulee noin 3-4 annosta. Valmistusaika: 4h Coleslaw raaka-aineet: 250g kaalia 2 kpl (n.180g) porkkanaa ...

Imuristin lanttulaatikko

Ohjeesta tulee 2 x 0,85 litran rovetta. Valmistuaika noin 2 tuntia. Lanttulaatikon raaka-aineet 1 kg ...

Imuristin pinaattiletut

Ohjeesta tulee 16 pikkulettua Valmistusaika: 30 minuuttia Pinaattilettujen raaka-aineet 1 kananmuna 4 dl maitoa 25g ...

Moppaajan pasta carbonara

Pasta carbonaran raaka-aineet: 1 pkt (140g) pekonia 250g tuorepastaa (gluteenittomana käytä esimerkiksi tätä pastaa) 2½ dl ...

Imuristin mangojuustokakku

Tämä resepti on jo valmiiksi gluteeniton. Vegaaniseen ruokavalioon sopivaksi tätä sen sijaan on vaikeaa muokata, ...

Moppaajan korvapuustit

Korvapuustin raaka-aineet: 5 dl vettä (+42’c) 2 pss. (a 11g) kuivahiivaa 2 dl sokeria 1 ...

Kotisiivous vaatii huolellista suunnittelua – näin me tutustumme kotiisi

Jokainen koti on erilainen ja siksi suunnittelukäynti antaa meille mahdollisuuden suunnitella toiveidesi mukainen siivouskokonaisuus ja ...

Kotitalousvähennys, eli palveluita kotiin 60% edullisemmin

Kotitalousvähennys 2024 Siivous-, kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön osalta vähennystä saa 60% tehdyn työn osuudesta (ennen ...

Siivouslahjakortti – Tuplalahja, joka kannattaa hyödyntää

Maailmassa ei liene montaa joululahjaa, jonka arvo on saajalleen yli puolet ostohintaansa suurempi. Harva nimittäin ...

Koti Puhtaaksi Oy:n uusi toimitusjohtaja Reetta Alastalo kertoo nolona: “Reputin siivoustaitotestimme”

Euroopan ja Suomen parhaana siivousalan työpaikkana palkittu Koti Puhtaaksi Oy saa uuden vetäjän, kun yrityksen ...

Tarjoamme automatisoidun kotitalousvähennysilmoituksen asiakkaillemme!

Verohallinto avasi vuoden 2023 alussa rajapinnan, jonka avulla kotitalousvähennyskelpoista työtä tekevät yritykset voivat ilmoittaa kotitalousvähennykseen ...

Koti Puhtaaksi pääsi osaksi Reijo Kelan ja Lotta Svärd säätiön Hiljainen kansa -näyttelyä

Lottamuseon pihassa Tuusulassa komeilee Koti Puhtaaksi hahmo värikkäässä työasussaan. Saana Tyni kutsuttiin pukemaan yksi näyttelyn ...

Logomme on uudistunut

  Teemme työtämme täydestä sydämestä ja sydän kuvaa hyvin myös tapaamme toimia yhteiskunnallisena yrityksenä. Yrityksemme ...

Millan uratarina: ”Olen päässyt kehittymään sekä työssä, että ihmisenä”

– Aloitin työt tosiaan Tampereella, jonka jälkeen olen käynyt lisäksi Turussa, Oulussa ja Jyväskylässä. Nykyään ...