Ilmoituskanavan kautta työntekijä, asiakas tai yhteistyökumppani voi tehdä ilmoituksen esimerkiksi silloin, jos epäilee yrityksen toimivan väärin tai epäeettisesti tai jos havaitsee muita sellaisia väärinkäytöksiä, joista yrityksen tulisi olla tietoinen.
Olemme keränneet työntekijöiltämme nimetöntä palautetta vuodesta 2017 alkaen, mutta nyt ilmoituskanava on siirretty sellaiseen muotoon, että täytämme myös EU:n whistleblower-direktiivin. Ilmoituskanavan on rakentanut meille Keskuskauppakamari ja työntekijöidemme lisäksi palautetta voivat antaa myös asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme.
Ilmoituskanavan kautta voit tehdä ilmoituksen esimerkiksi silloin, jos epäilet yrityksen toimivan väärin tai epäeettisesti tai jos havaitset muita sellaisia väärinkäytöksiä, joista yrityksen tulisi olla tietoinen.
Anonyymi ilmoituskanava tarjoaa ilmoituksen tekijälle kattavan lainmukaisen suojan kaikkia vastatoimia vastaan. Toisin sanoen palautetta voi antaa mistä tahansa aiheesta ilman pelkoa siitä, että asian nostaminen esille vaikuttaisi esimerkiksi asiakas- tai työsuhteeseen. Ilmoitukset käsitellään luottamuksellisesti ja palautetta voi halutessaan antaa täysin nimettömästi.
Kun jätät palautetta ilmoituskanavan kautta, pyrimme antamaan kuittauksen ilmoituksen vastaanottamisesta seitsemän päivän sisällä. Voit seurata palautteen käsittelyn etenemistä koodilla, jonka saat ilmoituksen jättämisen jälkeen. Lopullinen päätös toimenpiteistä, joihin palaute johtaa, meidän tulee tehdä kolmen kuukauden sisällä.
Kynnys antaa anonyymiä palautetta on yleensä matalampi ja painavat asiat nousevat esiin aikaisemmin. Siksi nimetön palaute on kautta historiamme ollut meille erityisen arvokasta. Haluamme tietää mikä on työntekijöillemme ja asiakkaillemme tärkeää, ja mikäli jossain asiassa ilmenee ristiriita, on asiaan paras tarttua mahdollisimman aikaisin. Tällöin konfliktit eivät pääse kasvamaan kohtuuttoman suuriksi.
Jos haluamme kehittyä entistä paremmaksi, ongelmat ja haasteet täytyy kohdata ennakkoluulottomasti!