Myyjien saunailloissa kylvämiä sankaritarinoita kuullessaan kannattaa muistaa, että jokainen on lähtenyt työssään alkutekijöistä. Onnistuakseen ei tarvitse myöskään olla se kaikkein radikaalein ekstrovertti. Vaikka sosiaalisuus on tärkeää, on myyjän paras ase kuitenkin rehellinen kiinnostus työhönsä. Myynti on taito, jossa jokainen voi kehittyä. Kehittyminen loistavaksi myyjäksi lähtee seuraavien perusteiden hallitsemisesta.

 

Myyntiprosessin vaiheet

Myyntiprosessin vaiheet ovat kontaktointi-, kartoitus-, perustelu- ja päätösvaihe. Käytännössä myyntiprosessi on kokonaisuus, jolla asiakasta kuljetetaan kohti ostopäätöstä.

Kun rehellisesti puhutaan, ei kyseinen jaottelu liene kenellekään myyntityötä kokeilleelle mikään mannerta järisyttävä yllätys. Moni omia myyntiotteitaan harjoitellut huomaa pian oman tekemisensä noudattavan samaa loogista kaavaa. Jos prosessin tulkitsemisen sivuuttaa silkkana itsestäänselvyytenä, voi aloittelijan ura alkaa kuitenkin kulkea autopilottitilassa kohti lähimmän työkkärin ovea.

Itsevarmuuttaan pursuavimmankin on omattava yksinkertaisuutta sietävää nöyryyttä. Vain aidolla ja syväluotaavalla sisäistämisellä voi hyväksi myyjäksi tähtäävä purkaa oman tekemisensä osiin ja keskittyä taitojensa kohentamiseen yksi osa-alue kerrallaan.

Kontaktointi

Kontaktointivaiheessa myyjä esittelee itsensä ja kiinnittää asiakkaan huomion. Tärkeintä on saada asiakas pysähtymään. Parhainta vastinetta saadaan selkeällä, itsevarmalla ja avoimella lähestymistavalla.

Tässä valmiissa ja kiireisessä maailmassa asiakkaiden pysäyttäminen voi tuntua aluksi yllättävän haastavalta. Kaikista vaikeinta se on innottomalle myyjälle. Mikäli et usko tuotteeseen, itseesi tai koko myyntialaan, tulee kaupanteko tyssäämään jo tässä vaiheessa. Myyntitykin päivän tärkein puhe esitetään aamuisin peilin edessä itselleen.

Tarvekartoitus

Tarvekartoituksen tarkoituksena on selvittää asiakkaan nykytilasta se miten, kuinka usein ja missä muodossa kyseiselle tuotteelle on tarvetta. Hyvään tarvekartoitukseen panostamalla taidokas myyjä pitää myyntiprosessin loppuosan asiakasta kiinnostavana ja selkeänä kokonaisuutena.

Tarvekartoitus on myyntiprosessin ehdottomasti tärkeimpiä osa-alueita. Tavoitteena on, että asiakas ohjataan luontevasti kertomaan avaimet kauppaan. Parhaiten kartoitus onnistuu esittämällä runsaasti avoimia kysymyksiä, jolloin asiakas avaa näkemyksiään “kyllä” tai “ei” -vastauksia laajemmin.

Kartoitukseen panostettaessa kaupan mahdollisuus ei ainoastaan kasva, vaan sen laatu myös paranee. Asiakkaan yksityiskohtaisten tarpeiden löytäminen on osa henkilökohtaisempaa ja ratkaisukeskeistä palvelua, joka luo pohjan pitkäkestoiselle ja merkittävälle asiakassuhteelle.

Mikäli asiakkaan tarve arvoineen ja yksityiskohtineen ei ole tiedossa, voi jopa maailmanluokan showmiehen palopuhe mennä harakoille, kun löylyä lyödään täysin väärissä asioissa.

Perusteluvaihe

Perustelu eli tuote-esittely on myyntiprosessin vaihe, jossa asiakkaan ostohalua kasvatetaan faktatietoja esittämällä. 

Kun myyjä tuntee tuotteensa, kulkee perusteluvaihe onnistuneen kartoituksen pohjalta jo omalla painollaan. Myyjän ei ole välttämätöntä olla Oscar-tason esiintyjä. Kaupantekoa voi vauhdittaa jo pelkkä looginen perustelu, kun tietää mistä naruista vetää. Oleellista on myös, että myyjä osaa jättää kullekin asiakkaalle turhaksi näkemäänsä tietoa taka-alalle, jotta kokonaisuus pysyy yksinkertaisena. Keskity turhan jaarittelun sijaan kertomaan asiakkaalle juuri se, mitä hän haluaa kuulla.

Toistojen myötä myyjä voi tunnistaa toiminnassaan rutiineiksi muodostuneita toimintatapoja. Näiden rutiinien tunnistaminen ja tarkastelu on työssään kehittyvälle oleellista. Omasta tekemisestään tulee lopulta tarkastella, onko kehitettävää ensisijaisesti argumenttien johdonmukaisuudessa, esiintymistaidoissa vai sosiaalisissa taidoissa.

Vastaväite

Vastaväitteet ovat oleellinen osa myyntiä sekä keino ymmärtää asiakasta paremmin. Vastaväitteitä kumoamalla ratkaiset asiakkaan ongelmia.

Kliseen mukaan myyntityö alkaa vasta väittelystä. Ja tottahan se tavallaan on, sillä myyjän ammattia tuskin olisi nykyisessä olomuodossaan, mikäli jokainen potentiaalinen asiakas löisi heti tervehdittyään luottokorttitietonsa tiskiin ja elämänsä vakuudeksi, kuin mafialle konsanaan. 

Väittely voi kuulostaa epämiellyttävältä kommunikoinnilta, mutta sitä sen ei kuulu olla. Tilanne kun voidaan muuten rakentaa asiakkaalle turvalliseksi. Hyvään kartoitukseen pohjautuvalla ja itsevarmuudella höystetyllä faktaväitteellä voitat asiakkaan vain puolellesi. 

Päätösvaihe

Päätösvaihe lähtee myyjän tekemästä tarjouksesta. Tarjouksessa tyypillisesti tiivistetään faktat kumotuista vastaväitteistä sekä kaupan tuomista suurimmista hyödyistä. Toivotusti tämä johtaa kaupan solmimiseen.

Mikäli et pysty vastaamaan jokaiseen vastaväitteeseen, on mahdollista ettei kauppa mene läpi. Ammattimyyjän on suotavaa hyväksyä, että jokaista kauppaa ei voi runnoa väkisin läpi. Olemalla alusta loppuun asti miellyttävä asiointikumppani, ylläpidät omaakin hyvinvointiasi läpi työpäivän. Hyvät myyntipuheet ja rakennettu luottamus voivat lisäksi poikia lupaavia liidejä asiakkaiden suositellessa sinua läheisilleen.

Jaa tämä artikkeli!

Uutiset ja vinkit helpompaan arkeen!

Kotisiivouksen vuosikello – huhtikuu

Huhtikuu herättää luonnon uuteen loistoon ja samalla vauhdikkaasti lisääntyvä auringonvalo iskee armottomasti kotimme tahroja ja ...

Puhelimen puhdistaminen – säännöllisyys on valttia

Puhelimen puhdistaminen on usein arjen keskellä sivuutettu, mutta erittäin tärkeä toimenpide. Tutkimukset ovat osoittaneet, että ...

Airfryerin puhdistaminen – pidä suosikkilaitteesi puhtaana

Airfryer on vakiinnuttanut paikkansa yhä useammasta keittiöstä ja monet meistä käyttävätkin airfryeria monipuolisesti ruoanlaittoon. Tämä ...

Näin valitset kotiisi sopivan robotti-imurin

Robotti-imuri on laite, joka on mullistanut kodin siivouksen, tarjoten automatisoidun ratkaisun päivittäiseen pölyn ja lian ...

Kodin kevätsiivous

Viimeistään kevätaurinko paljastaa sinulle nurkissasi lymyävät pölypallerot ja pinttymät, mikäli olet niitä onnistunut vielä omatunnoltasi ...

Pysäytä kura ja loska eteiseen

Hanki eteiseen hyvä matto Jos asut omakotitalossa, kannattaa oven ulkopuolella valita karhea matto, johon kivet ...

Kotisiivouksen vuosikello – maaliskuu

Tämän kuun valinnoissa riittää toden teolla jumpattavaa siivousliinan kanssa. Kotiaan kun jynssäilee ajan kanssa näyttävään ...

Kotisiivouksen vuosikello – helmikuu

Tavanomaiseen malliin olimme jo vitsailemassa, että siivouksen vuosikellossa on jälleen luvassa kodin siivouksen saralla varsinaisia ...

Grillipizza – verraton kesäherkku arkeen ja juhlaan

Täydellinen pizzapohja Hyvän pizzapohjan salaisuus ovat 00-jauhot (eli tavallista hienojakoisempi vehnäjauho) ja huolellinen vaivaaminen. Taikina ...

Moppaajan tsatsiki

Valmistusaika: alle 30 minuuttia Ohjeesta tulee 4 annosta Tsatsikin raaka-aineet: 1 tuore kurkku   Kastike: ...

Moppaajan coleslaw

Ohjeesta tulee noin 3-4 annosta. Valmistusaika: 4h Coleslaw raaka-aineet: 250g kaalia 2 kpl (n.180g) porkkanaa ...

Imuristin lanttulaatikko

Ohjeesta tulee 2 x 0,85 litran rovetta. Valmistuaika noin 2 tuntia. Lanttulaatikon raaka-aineet 1 kg ...

Imuristin pinaattiletut

Ohjeesta tulee 16 pikkulettua Valmistusaika: 30 minuuttia Pinaattilettujen raaka-aineet 1 kananmuna 4 dl maitoa 25g ...

Moppaajan pasta carbonara

Pasta carbonaran raaka-aineet: 1 pkt (140g) pekonia 250g tuorepastaa (gluteenittomana käytä esimerkiksi tätä pastaa) 2½ dl ...

Imuristin mangojuustokakku

Tämä resepti on jo valmiiksi gluteeniton. Vegaaniseen ruokavalioon sopivaksi tätä sen sijaan on vaikeaa muokata, ...

Moppaajan korvapuustit

Korvapuustin raaka-aineet: 5 dl vettä (+42’c) 2 pss. (a 11g) kuivahiivaa 2 dl sokeria 1 ...

Kotisiivous vaatii huolellista suunnittelua – näin me tutustumme kotiisi

Jokainen koti on erilainen ja siksi suunnittelukäynti antaa meille mahdollisuuden suunnitella toiveidesi mukainen siivouskokonaisuus ja ...

Kotitalousvähennys, eli palveluita kotiin 60% edullisemmin

Kotitalousvähennys 2024 Siivous-, kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön osalta vähennystä saa 60% tehdyn työn osuudesta (ennen ...

Siivouslahjakortti – Tuplalahja, joka kannattaa hyödyntää

Maailmassa ei liene montaa joululahjaa, jonka arvo on saajalleen yli puolet ostohintaansa suurempi. Harva nimittäin ...

Koti Puhtaaksi Oy:n uusi toimitusjohtaja Reetta Alastalo kertoo nolona: “Reputin siivoustaitotestimme”

Euroopan ja Suomen parhaana siivousalan työpaikkana palkittu Koti Puhtaaksi Oy saa uuden vetäjän, kun yrityksen ...

Tarjoamme automatisoidun kotitalousvähennysilmoituksen asiakkaillemme!

Verohallinto avasi vuoden 2023 alussa rajapinnan, jonka avulla kotitalousvähennyskelpoista työtä tekevät yritykset voivat ilmoittaa kotitalousvähennykseen ...

Koti Puhtaaksi pääsi osaksi Reijo Kelan ja Lotta Svärd säätiön Hiljainen kansa -näyttelyä

Lottamuseon pihassa Tuusulassa komeilee Koti Puhtaaksi hahmo värikkäässä työasussaan. Saana Tyni kutsuttiin pukemaan yksi näyttelyn ...

Logomme on uudistunut

  Teemme työtämme täydestä sydämestä ja sydän kuvaa hyvin myös tapaamme toimia yhteiskunnallisena yrityksenä. Yrityksemme ...

Millan uratarina: ”Olen päässyt kehittymään sekä työssä, että ihmisenä”

– Aloitin työt tosiaan Tampereella, jonka jälkeen olen käynyt lisäksi Turussa, Oulussa ja Jyväskylässä. Nykyään ...