Yleiset sopimusehdot

1. Näitä Sahera Koti Puhtaaksi Oy:n (”palveluntuottaja”) yleisiä sopimusehtoja sovelletaan palveluntuottajan tarjotessa jatkuvaa tai kertaluontoista siivous- tai kotiapupalvelua palveluntuottajan yksityis- tai yritysasiakkaalle (”asiakas”).

2. Palvelun tarjoamiseen sovelletaan osapuolten välistä sopimusta, joka muodostuu siivoussopimuksesta sekä kulloinkin voimassa olevista yleisistä sopimusehdoista.

3. Palveluntuottajaa sitoo ehdoton vaitiolovelvollisuus asiakkaan luottamuksellisista tiedoista. Asiakastietoja säilytetään palveluntuottajan rekistereissä eikä asiakastietoja luovuteta kolmansien osapuolten käyttöön. Rekisteriselosteet ovat saatavilla www.kotipuhtaaksi.fi/tietosuojaseloste

4. Asiakas on velvollinen välittömästi ilmoittamaan palveluntuottajalle, mikäli asiakkaan yhteystiedot muuttuvat.

5. Palvelukielet ovat suomi ja englanti.

6. Asiakkaan tulee antaa palveluntuottajalle tiedot kaikista seikoista, jotka edesauttavat tai mahdollistavat palvelun suorittamisen, kuten esimerkiksi mahdolliset hälytysjärjestelmätiedot.

7. Asiakkaan tulee kohtuullisissa määrin siirtää pois irralliset tavarat ennen palvelun suoritusta. Lisäksi tiloissa ei saa olla vaaraa tai häiriötä aiheuttavia lemmikkejä vapaana tai muita olosuhteita, jotka aiheuttaisivat palveluntarjoajan työntekijälle vaaraa tai haittaisivat palvelun suorittamista.

8. Palvelun luonteen vuoksi asiakas on velvollinen tekemään palvelun laatuun (kuten puutteelliseen siivousjälkeen) liittyvät mahdolliset reklamaatiot yhden (1) vuorokauden kuluessa palvelun suorittamisesta. Mikäli palvelun laatu ei vastaa sovittua, palveluntuottaja suorittaa puutteelliseksi jääneet työt uudelleen. Palvelu ei ole kuitenkaan puutteellinen, mikäli puute johtuu asiakkaasta.

9. Asiakas on velvollinen tekemään vahingosta tai vastaavasta virheestä, joka ei johdu siivouksen laadusta, johtuvat mahdolliset reklamaatiot kahden (2) viikon kuluessa virheen tai vahingon havaitsemisesta tai siitä, kun virhe olisi pitänyt havaita. Lisäksi asiakkaan tulee esittää mahdollinen korvausvaatimus, sisältäen selvityksen vahingon määrästä, palveluntuottajalle yhden (1) kuukauden sisällä tapahtuneesta. Palveluntuottajalla on voimassa tavanomainen vastuuvakuutus. Palveluntuottaja vastaa ainoastaan välittömistä vahingoista, jotka palveluntuottajan työntekijä aiheuttaa suorittaessaan palvelua asiakkaalle. Palveluntuottaja ei ole korvausvelvollinen, jos vahinko on aiheutunut asiakkaan antamien tietojen puutteellisuudesta tai virheellisyydestä. Asiakkaalla on velvollisuus ryhtyä välittömästi vahinkoa rajoittaviin toimenpiteisiin.

10. Palveluntuottaja voi peruuttaa tai siirtää palvelun toimittamisen työntekijän äkillisen sairauden tai muun vastaavan esteen vuoksi.

11. Mikäli palveluntuottaja ei voi pysäköidä asiakkaan osoittamalle autopaikalle tai asunnon läheisyydessä ei ole maksutonta pysäköintimahdollisuutta, veloitetaan asiakkaalta pysäköintimaksu siivouskäynnin ajalta.

12. Asiakas vastaa siitä, että siirrettävissä huonekaluissa on ”huopatassut” tai muut vastaavat pehmusteet ja seinään kiinnitetyt esineet ovat asianmukaisesti kiinnitetty. Palveluntuottaja ei ole korvausvelvollinen vahingoista, jotka aiheutuvat pehmusteiden tai asianmukaisen seinäkiinnityksen laiminlyönnistä.

13. Asiakkaalla on velvollisuus ilmoittaa kirjallisesti viimeistään yhtä (1) viikkoa ennen palvelun toimittamista palveluntuottajalle sähköpostiin [email protected], mikäli kohteen pinnat eivät kestä tavanomaista puhdistusta. Palveluntuottaja ei vastaa vahingoista, jotka johtuvat asiakkaan tiedonantovelvoitteen laiminlyönnistä.

14. Palveluntuottaja vastaa mahdollisesta avaimen katoamisesta. Katoamistapauksessa palveluntuottaja korvaa uuden avaimen teettämisestä tai hankkimisesta aiheutuvat kulut, mutta ei lukkojen uudelleensarjoittamisesta muodostuvia kustannuksia.

15. Palveluntuottajan työntekijät pyrkivät pitämään tauot asiakaskäyntien välissä. Mikäli tauko pidetään aikataulusyistä kesken asiakaskäynnin, ei taukoon käytettyä aikaa laskuteta asiakkaalta.

16. Jos siivottavan tilan lämpötila nousee yli 28 celsiusasteen, on palveluntuottajan työntekijöillä oikeus pitää laskutettava 10 minuutin tauko 60 minuutin välein.

17. Palveluntuottajan työntekijät ovat oikeutettuja käyttämään asiakkaan jääkaappia lounaansa säilyttämiseen sekä mikroa ruoan lämmittämiseen, mikäli ei toisin nimenomaisesti sovita.

18. Palveluntuottaja toimittaa erikseen sovitun siivousvälinepaketin asiakkaalle viimeistään ensimmäisen siivouskäynnin yhteydessä.

19. Palveluntuottaja vie roskat erillisestä pyynnöstä, mikäli asiakkaan jäteastialle on esteetön pääsy.

20. Työntekijöiden perehdytys siivoustyöhön saatetaan suorittaa asiakkaan kodissa. Perehtyjän tekemää työtä ei laskuteta asiakkaalta.

21. Omavalvontasuunnitelma kotiapupalveluille löytyy osoitteesta www.kotipuhtaaksi.fi/omavalvonta. Suunnitelma voidaan pyydettäessä toimittaa asiakkaalle postitse.

22. Ajantasainen ja kulloinkin voimassa oleva versio yleisistä sopimusehdoista löytyy osoitteesta www.kotipuhtaaksi.fi/sopimusehdot. Muutoksista yleisissä sopimusehdoissa ilmoitetaan sähköisesti asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen, tai jollei asiakkaan sähköpostiosoite ole tiedossa, postitse lähetettävällä kirjeellä, yksi (1) kuukausi ennen muutosten voimaantuloa.

23. Ajantasainen kotimyyntiasiakirja löytyy osoitteesta www.kotipuhtaaksi.fi/kotimyyntiasiakirja.

24. Palveluntarjoajalla on oikeus tehdä siivouskäynnin yhteydessä laadunvarmistuskäynti, jolla palveluntarjoaja arvioi työntekijänsä työn laatua.

25. Asiakas vastaa siitä, että palveluntuottajan käytössä on siivouskohteessa vesi, sähkö ja valaistus.

26. Asiakkaalla ja palveluntuottajalla on oikeus irtisanoa tämä sopimus yhden (1) viikon irtisanomisajalla. Asiakkaalla ja palveluntuottajalla on oikeus irtisanoa tämä sopimus päättymään välittömästi, mikäli toinen osapuoli rikkoo olennaisesti tämän sopimuksen mukaisia ehtoja.

Laskutus ja hinnat

1. Palvelun hinta muodostuu työn tuntihinnasta sekä käynti- ja välinemaksusta. Tämän lisäksi veloitetaan erikseen sovituista palveluista, kuten työvälineiden tai avainten kuljettamisesta, välineiden vuokraamisesta, sekä siirto- ja peruutuskuluista kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

2. Kulloinkin voimassa oleva hinnasto on voimassa jatkuville asiakkaille maanantaista perjantaihin, myös arkipyhinä, kello 7–18. Mikäli asiakas tilaa palvelun muuhun ajankohtaan, hinta neuvotellaan erikseen.

3. Hinnanmuutoksista ilmoitetaan sähköisesti asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen yksi (1) kuukausi ennen hinnan muuttumista.

4. Laskutettava siivousaika alkaa palveluntuottajan työntekijän saavuttua kohteen ovelle ja päättyy työntekijän poistuttua asunnosta. Työntekijän mahdollista henkilökohtaista taukoa, jonka tämä pitää asiakkaan luona, ei veloiteta asiakkaalta, ellei näissä yleisissä sopimusehdoissa ole toisin sovittu.

5. Laskutuksessa tuntimäärä pyöristetään ylöspäin lähimpään varttiin.

6. Minimiveloitus on kolme (3) tuntia jatkuvissa sopimuksissa ja neljä (4) tuntia kertaluonteisissa palveluissa.

7. Lasku toimitetaan jälkikäteen postitse, sähköpostitse, e-laskuna tai verkkolaskuna. E-lasku on ensisijainen laskutuskanava, mikäli asiakas on lähettänyt verkkopankistaan e-laskupyynnön palveluntarjoajalle. Katso ohjeet täältä: www.kotipuhtaaksi.fi/elasku.

8. Paperilaskun laskutuslisä on 5 €. Maksumuistutuskulu on 5 €. Maksuehto on 14 pv.

9. Mikäli asiakkaan siisteystaso on oleellisesti muuttunut tai siivoaminen on oleellisesti hankaloitunut palveluntuottajasta riippumattomasta syystä, kohteen siivouksen tuntimäärästä tai hinnasta neuvotellaan uudestaan.

10. Mikäli varattu aika perutaan tai siirretään alle yhden (1) viikon sisällä sen alkamisajankohdasta tai pääsy asiakkaan luokse estyy palveluntuottajasta riippumattomasta syystä, laskutetaan 50 % käynnin hinnasta.

11. Avaimien ja/tai leasing-välineiden noudosta palveluntuottaja veloittaa hinnaston mukaisesti.

12. Palveluntuottaja tarkistaa asiakkaiden luottotiedot. Mikäli luottotiedoissa on merkintöjä, palveluntuottaja laskuttaa siivouskäynnit ennakkoon.

Siivouspaketit ja välinemaksu

1. Asiakkaan käyttäessä palveluntuottajan siivousvälineitä, maksaa asiakas välineistä hinnaston mukaista leasing-maksua, joka sisältää välineiden vuokran ja siivousaineiden täydennykset. Mikäli siivousvälineet katoavat, kadonneet siivousvälineet täydennetään uusilla vastaavilla siivousvälineillä ja kadonneiden siivousvälineiden hinta lisätään seuraavaan laskuun hinnaston mukaisesti.

2. Jos asiakas ostaa siivousvälinepaketin itselleen, lisätään paketin hinta lähtökohtaisesti seuraavaan laskuun.

3. Asiakkaan maksettua siivousvälineet, siirtyvät ne asiakkaan omaisuudeksi. Muussa tapauksessa (kuten leasing-tapauksessa) välineet ovat palveluntuottajan omaisuutta.

4. Siivoussopimuksen päättyessä asiakas luovuttaa kaikki palveluntuottajan omistuksessa olevat siivousvälineet käyttökunnossa palveluntuottajalle viimeisen siivouksen päättyessä tai toimittaa ne erikseen palveluntuottajalle seitsemän (7) päivän kuluessa sopimuksen päättymisestä. Muussa tapauksessa asiakkaalle lähetetään lasku välineiden lunastushinnasta.

5. Lunastushinta määräytyy seuraavasti: kun sopimuksen allekirjoittamisesta on alle yksi (1) vuosi, lunastushinta on 100 % siivousvälinepaketin myyntihinnasta, kun maksettuja vuokrakuukausia on kulunut yli kaksitoista (12), on lunastushinta 50 % myyntihinnasta.

6. Siivousliinojen pesusta ja kuivaamisesta vastaa asiakas. Jos puhtaita siivousliinoja ei ole, veloitetaan asiakasta palveluntuottajan liinojen käytöstä hinnaston mukaisesti.

7. Palveluntuottaja voi pyynnöstä kuljettaa ja pestä siivousliinat hinnaston mukaisesti.

8. Asiakkaalta ei veloiteta yksittäin leasing-maksuja asiakkaan ensimmäisen perutun käynnin osalta. Toisesta peruutetusta käynnistä alkaen veloitetaan valitun leasing-sopimuksen mukainen maksu per peruttu siivouskäynti.