Vuonna 2011 aloittaneen kotisiivousyrityksen perustaja Saana Tyni on ollut lapsuudesta saakka määrätietoinen, toimelias ja työtä pelkäämätön luonne.
– Mietin jo hyvin nuorena, miten esimerkiksi kotitöistä saadut viisi markkaa saisi poikimaan lisää. Olen investoinut muun muassa leivontatarvikkeisiin ja lopulta myynyt valmiita leivonnaisia sekä järjestänyt erilaisia kirpputoreja sisaruksilleni. Nuoruudessani tein niin paljon töitä, että tänä päivänä se olisi jopa laitonta.
Kesät 15-vuotiaasta eteenpäin Saana vietti töissä kultasepänliikkeessä, johon hän päätyi yllättäen kellon paristojen vaihdon yhteydessä käydyn rennon rupatteluhetken seurauksena. Työt kultasepänliikkeessä jatkuivat myös lukion jälkeen, kun Saana muutti pääkaupunkiseudulle.
Pian Saana kuitenkin huomasi kaipaavansa lisää oppia englanninkielentaitoonsa. Hän tarttui tuumasta toimeen ja muutti yksin Australiaan. Reissu maailman toiselle puolen ja tapahtumat matkan varrella olivat lopulta merkittäviä Saanan koko elämän kannalta.
– Olin reissussa vuoden verran ja opin kyllä hyvin siellä myös englannin kielen. Yhtenä päivänä tuttuni soitti minulle Australiaan ja kysyi, voisinko esitellä Sydneytä hänen ystäväperheensä lapselle Henrille, joka on lähes ikäiseni. Soitin hänelle, tapasimme ja lopulta meistä tulikin läheisiä. Reissu sisälsi hauskuuden lisäksi myös paljon vastoinkäymisiä. Kerran esimerkiksi automme hajosi ja jouduimme tienaamaan nopeasti lisää rahaa saadaksemme sen kuntoon.
Reissaavaa ystäväkaksikkoa yhdistivät unelmat sekä yrittäjähenkisyys. Saana kuitenkin lähti takaisin Suomeen Henrin jatkaessa vielä reissailua. Myöhemmin molempien kotiuduttua ystävykset tapasivat jälleen ja jatkoivat uusien reissujen suunnittelua. Monien sattumusten summana kaksikko päätyikin parisuhteeseen.
– Ennen parisuhdetta olimme jo ehtineet päättää, että perustetaan yhteinen yritys. Myytiin alkuun pölynimureita kilpaa ovelta ovelle, kunnes huomasimme, että asiakkaiden tarve kohdistuikin imureiden sijaan kotisiivouspalveluun. Kuulin tähän aikaan paljon tarinoita siivouspalveluiden epäkohdista. Tarinat saivat minut hämmentyneeksi ja jopa hieman kiukkuiseksi, sillä sellaista välinpitämättömyyttä oli hyvin vaikea ymmärtää. Siinä kohtaa tuli fiilis, että tämä on se, mitä minun täytyy seuraavaksi tehdä.
Epäluuloa ja suurta tarvetta siivouspalvelulle
Saanalla ei tuohon aikaan ollut tavoitteena perustaa Suomen suurinta kotisiivouspalveluja tarjoavaa yritystä, vaan ajatuksena oli työllistää itsensä siivoustyöllä. Alkuun hän kohtasi lähipiiristään epäluuloa alavalintaansa kohtaan.
– Alkuun kohtasin lähipiiristä aika paljon semmoista ihmetystä ja jopa halveksuntaa siivousalan valinnasta, mutta onneksi koko alan maine on muuttunut nykypäivänä.
Saana kertoo, että myös asiakaskunnan suhtautuminen on vuosien saatossa muuttunut hurjasti.
– Ennen saatettiin kysyä, löytyykö siistijältä logoja autosta ja pyydettiin parkkeeraamaan se muualle. Palvelun käyttöä hävettiin jostain syystä. Myös siivousvälineiden kantaminen oli asiakkaista noloa. Ilokseni voin kuitenkin todeta sen muuttuneen tähän päivään.
Pian Henri jättäytyi pois liiketoiminnasta, Hän palasi takaisin vuonna 2017, kun pariskunnan toinen lapsi oli tuloillaan.
Alkuun yrityksen ei ollut tarkoitus kasvaa kovaa vauhtia, vaan kehitys on tapahtunut Saanan mukaan puolivahingossa – puhtaasta palvelun halusta.
– Asiakkaiden tutut soittivat ja pyysivät palveluita. Kalenterin ollessa täysi ei-oon sanominen tuntui niin pahalta, että lupasin palkata työntekijän. Työntekijä taas kaipasi vähän lisää työtunteja, jonka johdosta hankittiin uusia asiakkaita. Kasvumme on ollut siis melko kaksiportaista.
Pariskunnan muuttaessa Tampereelle Saana koki Helsingin asiakkaiden jäävän paitsioon ja hän etsi Helsingin asiakkaille toisen palveluntarjoajan. Vuosia vieri, mutta pääkaupunkiseudun asiakkaat eivät lakanneet kyselemästä siivouspalveluiden perään. Vuonna 2017 Koti Puhtaaksi päätti avata toimipisteen uudelleen Helsinkiin, jonka seurauksena vanhoja asiakkaita palasi taas palveluiden pariin.
Saana kertoo, että yrityksellä on tänäkin päivänä näitä vanhoja asiakkaita, joka kertoo omaa kieltään yrityksen asiakastyytyväisyydestä.
Tasavertaisuuden kulttuuri
Koti Puhtaaksi on työntekijöidensä omistama yritys. Omistajia on noin 30 ja okainen on yrityksessä työsuhteessa. Poikkeuksellisesti jokaisella omistajalla on ääni- ja osinko-oikeutettuja osakkeita. Vaikka yrityksessä työskentelevät myös Saanan sisarukset, omistusten jakamisessa hän on pyrkinyt huolellisuuteen, ettei kukaan kokisi epätasa-arvoa.
– Meillä tasavertaisuuden kulttuuri on ihan hirveän suuressa roolissa. Olen alusta saakka halunnut olla hirveän varovainen siitä, että kellään ei tule sellainen kokemus, että yrityksessä suosittaisiin ketään yksittäistä ihmistä tai ryhmää.
– Siinä missä meillä on alkuun ollut minä ja moppi, olemme tulleet aika paljon eteenpäin. Kyllähän meitä tänä päivänä alkaa olla jo ihan mukavan kokoinen väkimäärä. Matkaan on kuulunut kasvua, kehitystä, kipuja ja hervottomia onnistumisia. Kasvavassa yrityksessä jokaisessa päivässä on aina jotakin uutta, ja se tästä tekeekin niin mielekästä.
Saana ei koe, että olisi koskaan ollut mustasukkainen mistään omistamastaan, vaan kokee päinvastoin, että jaettu ilo on kaksinkertainen ilo. Tulevaisuudessa Koti Puhtaaksi Oy:n haaveena onkin tarjota myös asiakkaille mahdollisuus omistaa yhtiötä.
– Se on semmoinen seuraava iso mietinnän paikka, mistä meille on tullut asiakkailta toivomuksia. Yritämme pohtia omistajien kanssa, miten toiveen voisi mahdollisesti tulevaisuudessa toteuttaa.
Saana kokee, että yrityksen kasvussa mukana pysymisessä on auttanut onnistuneet rekrytoinnit. Hän kokee, että on palkannut oikeat ihmiset oikeaan aikaan. Toki yrityksen kasvun myötä tarvitaan myös kehittymistä ja uutta osaamista. Osaava ja iloinen työtiimi on Saanan mukaan firman kehittymisen salaisuus ja siitä Saana hoivaavan luonteensa mukaan haluaakin pitää hyvää huolta.