Perheyritys on sanana melko leimaava, hyvässä ja huonossa. Se luo lähes huomaamatta assosiaatioita, joiden perusteella asiakas, yhteistyökumppani tai työnhakija luo mielikuvan yrityksestä. Siinä voi näkyä vaikkapa kourallinen ihmisiä, joista jokainen hoitaa omaa tehtäväänsä tunnollisesti, onhan kyseessä työn lisäksi perheyhteisön hyvinvointi. Työntekijät myös tuntevat toisensa hyvin, ja työyhteisöstä paistaa inhimillisyys. Työn jälki ja luotettavuus ovat tasalaatuisia, mutta vaikka kysyntää olisikin, yritys ei välttämättä kasva.
Kolikon kääntöpuolena voi ilmetä esimerkiksi puutteita markkinoinnissa, tai vaikkapa työtapojen urautumista: “-Näin meillä on aina ennenkin tehty”. Käytetään sitä, mikä on toiminut aina, ja ajatellaan, että esimerkiksi hallinnon sukupolvenvaihdos on luonnollinen kohta, jonka tiimoille uusiutumiseen tarvittavat prosessit voi lykätä. Yrityksen toiminta leimautuu helposti hieman liian kotikutoiseksi (vastapainoksi mainittakoon, että firma, jolta perheyrityksen status puuttuu, nähdään taas helposti työntekijöiden oikeuksia polkevana ja palvelun tai tuotteen tasosta tinkivänä rahantekokoneena).
Näin mustavalkoiseen ajatteluun ei onneksi ole enää syytä takertua, sillä perheyritys voi olla paljon muutakin. Se voi olla kasvava, elinvoimainen yritys, jonka työllistää kymmeniä perheen ulkopuolisia ihmisiä. Se voi olla useiden toimipisteiden kompleksi, joka ei kuitenkaan menetä periaatteitaan monimuotoistumisen myötä. Se voi olla yritys, jossa työntekijöiden oikeuksista ja hyvinvoinnista huolehtiminen ja tuottavuus eivät sulje toisiaan pois, ja joka ei muutu kasvottomaksi jättiläiseksi, vaan muistaa juurensa ja säilyttää kotiseudultaan perimänsä opit, vaikka laajeneekin uusille alueille ja etsii aktiivisesti ja innovatiivisesti parannuksia totuttuihin käytänteisiin.
Sahera Koti Puhtaaksi Oy on rakenteellisesti ja arvojensa puolesta pohjoinen perheyritys. Työntekijöilleen se on yritysperhe jossa heistä huolehditaan, ja kun siistijät sitten menevät ihmisten koteihin, he vievät työn jäljen lisäksi mukanaan näitä samoja arvoja; lämpöä, rohkeutta, inhimillisyyttä ja huolenpitoa. Kuitenkin samanaikaisesti se päivittää itseään jatkuvasti; etsii uusia tapoja olla parempi, modernimpi, ekologisempi ja tehokkaampi. Se tarkkailee laatua ja asiakkailta saatua palautetta. Näin voimme taata, että puhtaan kodin lisäksi asiakkaamme saavat parasta mahdollista palvelua ja työntekijämme parhaan mahdollisen työpaikan.
”Menestystä ei voi tehdä vain itselleen, se on tehtävä kaikille, yhdessä.”
Saana Tyni Omistaja/Toimitusjohtaja